Regulaminy - archiwum

Nieaktualny REGULAMIN ORGANIZACYJNY Gminnego Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Świerklanach.

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY
Gminnego  Zespołu  Obsługi  Placówek  Oświatowych w Świerklanach.



ROZDZIAŁ  I
Zakres  działania  i  zadania  Zespołu.
§ 1


1. Gminny Zespół Obsługi Placówek Oświatowych z siedzibą w Świerklanach ul. Boryńska 4,  zwany dalej Zespołem, jest jednostką organizacyjną Gminy Świerklany.
2. Zespół realizuje zadania z zakresu obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Świerklany oraz wspiera organy Gminy w wykonywaniu zadań organu prowadzącego te jednostki.


§ 2
Zespół realizuje zadania statutowe, a w szczególności :


1. Zapewnia obsługę administracyjną, finansową, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz.U.2013.330), i organizacyjną oświatowych jednostek organizacyjnych.
2. Współpracuje z oświatowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
3. Przygotowuje dla organów Gminy pod względem merytorycznym następujące sprawy :
a) zapewnienia dowozu uczniów do szkół,
b) organizowania konkursów na stanowisko dyrektora szkoły, przedszkola,
c) oceny pracy dyrektora oświatowych jednostek organizacyjnych,
d) sporządzenia arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli do zatwierdzenia.
4. Prowadzi sprawy z zakresu wyjazdów śródrocznych uczniów klas III szkół podstawowych w ramach tzw. „zielonych szkół”.
5. Prowadzi lokalną bazę danych oświatowych SIO, o której mowa w art. 3 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. Nr 139, poz. 814 z późn. zm.).
6. Prowadzi sprawy związane z realizacją obowiązku szkolnego, wynikające z art. 19 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
7. Realizuje inne zadania wynikające z przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty i ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, w zakresie bieżąco ustalanym przez organy Gminy.


§ 3


Zespół stosuje zasady gospodarki finansowej obowiązujące dla jednostek budżetowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2013.885 – j. t. z późn. zm.)



§ 4


Zespół prowadzi bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na Instrukcji kancelaryjnej wraz z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt.


ROZDZIAŁ  II
Organizacja wewnętrzna jednostki.
§ 5


1. W celu realizacji zadań statutowych w Gminnym Zespole Obsługi Placówek Oświatowych utworzono następujące stanowiska :
1) Kierownik jednostki,
2) Główny księgowy,
3) Starszy specjalista ds. ekonomicznych,
4) Specjalista ds. ekonomicznych,
5) Specjalista ds. księgowości.
2. Schemat struktury organizacyjnej Zespołu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.


§ 6


1.  Zespołem kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy.
2. Kierownik ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Zespołu, w tym za prawidłowość gospodarki finansowo-księgowej.
3.  Kierownik pełni funkcję pracodawcy dla wszystkich pracowników Zespołu.


§ 7


Kierownik posiada pełnomocnictwo Wójta Gminy w przedmiocie prowadzenia wszelkich spraw związanych z realizacją zadań statutowych Zespołu oraz pełnieniem funkcji kierownika jednostki.



ROZDZIAŁ  III
Zakresy  obowiązków  i odpowiedzialności pracowników  zespołu.
§ 8


Główny księgowy.
Zakres obowiązków głównego księgowego jednostki obejmuje zadania określone w art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013.885 j.t. z późn. zm.).
Pracownik zatrudniony na stanowisku głównego księgowego odpowiada za rzetelne, terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, wykonanie zadań w zakresie :
1) Prowadzenia rachunkowości jednostki, polegającej w szczególności na:
a) sporządzaniu, przyjmowaniu, organizacji obiegu, archiwizowaniu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający prawidłowy przebieg operacji gospodarczych oraz ochronę mienia jednostki,
b) prawidłowym prowadzeniu księgowości w jednostce, w tym prowadzeniu przy użyciu komputera księgowości Zespołu oraz przedszkoli,
c) prawidłowym prowadzeniu sprawozdawczości z wykonania procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, o których mowa w art.3 ustawy o finansach publicznych,
d) prawidłowym dokonywaniu rozliczeń finansowych zgodnie z obowiązującymi w jednostce procedurami kontroli finansowej,
e) przekazywaniu rzetelnych informacji ekonomicznych w sposób umożliwiający ochronę mienia jednostki oraz prawidłowe rozliczanie osób odpowiedzialnych za mienie jednostki,
f) kierowaniu i nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególnych pracowników Zespołu.
2) Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, a w szczególności realizacji zatwierdzonych przez kierownika jednostki wypłat.
3) Dokonywania, zgodnie z obowiązującymi w jednostce procedurami, wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, a w tym:
a) zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
b) przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, terminowe dochodzenie należności.
4) Dokonywania, zgodnie z obowiązującymi w jednostce procedurami, wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
5) Opracowania projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika, dotyczących prowadzenia rachunkowości jednostki.
7) Prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz księgi inwentarzowej Zespołu.
8)  Sporządzania obowiązujących sprawozdań GUS z jednostki GZOPO.
9)  Współpraca ze Skarbnikiem Gminy.
10) Wykonywanie innych zadań w zakresie bieżąco ustalanym przez Kierownika Zespołu.


§ 9


Starszy specjalista ds. ekonomicznych .
1. Zakres obowiązków starszego specjalisty ds. ekonomicznych obejmuje ogół prac związanych z przygotowaniem wynagrodzeń pracowników szkół podstawowych i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Świerklany, z rozliczeniem płac  i sprawozdawczością z tym związaną.
2. Pracownik odpowiada za rzetelne, terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, wykonanie zadań ujętych w zakresie czynności, które obejmują w szczególności :

1) Terminowe przygotowanie wypłaty wynagrodzeń dla pracowników obsługiwanych jednostek, a w tym :
a) naliczanie przy użyciu komputera, na podstawie danych przekazanych pisemnie z poszczególnych jednostek organizacyjnych, wszystkich składników wynagrodzenia  i innych świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy,
b) sporządzanie list płac,
c) sporządzanie przelewów imiennych dla pracowników obsługiwanych jednostek,
d) sporządzanie zestawień zbiorczych z dokonanych wypłat.
2) Sporządzanie przelewów potrąceń od wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, z podziałem na poszczególne fundusze ZUS oraz na podatek dochodowy.
3) Dokonywanie innych potrąceń z wynagrodzeń na podstawie pisemnej informacji od dyrektorów szkół i przedszkoli lub na pisemny wniosek pracownika.
4) Sporządzanie i przesyłanie obowiązujących prawem deklaracji ZUS.
5) Sporządzanie i przekazywanie obowiązujących prawem deklaracji do urzędu skarbowego oraz informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.
6) Bieżące prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników obsługiwanych jednostek.
7) Sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniu oraz o osiągniętych przychodach ze stosunku pracy, w tym zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7.
8) Sporządzanie zaświadczeń o osiągniętym wynagrodzeniu dla zatrudnionych emerytów  i rencistów oraz przesyłanie tej informacji do ZUS.
9) Rozliczanie zwolnień lekarskich, urlopów macierzyńskich, wychowawczych i innych wynikających z prawa pracy, prowadzenie kart zasiłkowych.
10) Sporządzanie, na podstawie oświadczeń pracowników, rozliczeń rocznych z osiągniętych przez nich dochodów i przekazanie tych rozliczeń do właściwego urzędu skarbowego.
11) Prowadzenie kancelarii Zespołu.
12) Wykonywanie innych zadań w zakresie bieżąco ustalanym przez Kierownika Zespołu.


§ 10


Specjalista ds. ekonomicznych .
1. Zakres obowiązków specjalisty ds. ekonomicznych obejmuje ogół prac związanych                                  z przygotowaniem wynagrodzeń pracowników Gminnego Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Świerklanach oraz pracowników gimnazjów prowadzonych przez Gminę Świerklany, z rozliczeniem płac i sprawozdawczością z tym związaną, a także prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Kierownika GZOPO zamówień publicznych.
2. Pracownik odpowiada za rzetelne, terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa wykonanie zadań ujętych w zakresie czynności, które obejmują w szczególności :

1) Terminowe przygotowanie wypłaty wynagrodzeń dla pracowników obsługiwanych jednostek,  a w tym :
a) naliczanie przy użyciu komputera, na podstawie danych przekazanych pisemnie z obsługiwanych jednostek, wszystkich składników wynagrodzenia i innych świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy,
b) sporządzanie list płac,
c) sporządzanie przelewów imiennych dla pracowników obsługiwanych jednostek,
d) sporządzanie zestawień zbiorczych z dokonanych wypłat.
2) Sporządzanie przelewów potrąceń od wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, z podziałem na poszczególne fundusze ZUS oraz na podatek dochodowy.
3) Dokonywanie innych potrąceń od wynagrodzeń na podstawie pisemnej informacji przekazanej przez dyrektora obsługiwanej jednostki lub na pisemny wniosek pracownika.
4) Przygotowanie informacji do sporządzenia deklaracji rozliczeniowych ZUS.
5) Bieżące prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników obsługiwanych jednostek.
6) Sporządzanie, na wniosek pracownika, zaświadczeń o wynagrodzeniu oraz o osiągniętych przychodach ze stosunku pracy, w tym zaświadczeń o zatrudnieniu  i wynagrodzeniu Rp-7.
7) Rozliczanie zwolnień lekarskich, urlopów macierzyńskich, wychowawczych i innych wynikających z prawa pracy, prowadzenie kart zasiłkowych.
8) Przygotowywanie merytoryczne spraw związanych z udzielaniem przez Kierownika Zespołu zamówień publicznych.
9) Wykonywanie innych zadań w zakresie bieżąco ustalanym przez Kierownika Zespołu.


§ 11


Specjalista ds. księgowości .
Zakres obowiązków specjalisty ds. księgowości obejmuje prowadzenie obsługi finansowo - księgowej szkół podstawowych i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina Świerklany, w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa i przyjętymi zasadami, a w szczególności :

1) Prowadzenie przy użyciu komputera księgowości syntetycznej i analitycznej obsługiwanych jednostek, w zakresie środków budżetowych oraz środków unijnych.
2) Opracowanie dowodów księgowych dotyczących działalności obsługiwanych jednostek celem ich wypłaty gotówką bądź przelewem.
3) Przygotowywanie przelewów bankowych do zatwierdzenia, przesyłanie zatwierdzonych przelewów.
4) Sporządzanie, co najmniej raz w miesiącu, wydruków z wykonania planu finansowego obsługiwanych jednostek.
5) Sporządzanie obowiązujących sprawozdań z wykonania planu finansowego obsługiwanych jednostek.
6) Przygotowywanie na żądanie dyrektora obsługiwanej jednostki wszelkich informacji dotyczących realizacji planu finansowego jednostki.
7) Prowadzenie Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej pracowników i byłych pracowników oświatowych jednostek organizacyjnych oraz GZOPO.
8) Prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych szkół, przedszkoli oraz GZOPO.
9) Prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania obowiązującej w Zespole.
10) Pełnienie obowiązków kasjera.
11) Wykonywanie innych zadań w zakresie bieżąco ustalanym przez Kierownika Zespołu.


ROZDZIAŁ IV
§ 12


Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Zespołu został określony w zakresach czynności.


§ 13


Sprawy organizacyjne nie objęte niniejszym Regulaminem regulowane są na drodze wewnętrznych zarządzeń.


§ 14


Wszelkie zmiany Regulaminu wprowadzane są przez Kierownika Zespołu po ich zatwierdzeniu przez Wójta Gminy.


§ 15


Schemat Organizacyjny GZOPO stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.01.2014
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Teresa Gładysz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 lutego 2015 09:12
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jerzy Zawiasa
Ilość wyświetleń: 1634
23 października 2016 15:09 (Jerzy Zawiasa) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
20 lutego 2015 09:12 (Jerzy Zawiasa) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)